جزوه مبانی نظری معماری
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 
جزوه مبانی نظری معماری كه با فرمت پی دی اف در 137 صفحه آماده شده است جزوه آمادگی آزمون کارشناسی ارشد سراسری رشته معماری ویژه کنکور سال 95
دسته بندی معماری
بازدید ها 31
فرمت فایل pdf
حجم فایل 9074 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 137
جزوه مبانی نظری معماری

فروشنده فایل

کد کاربری 1800
کاربر
 
 

جزوه مبانی نظری معماری

جزوه آمادگی آزمون کارشناسی ارشد سراسری رشته معماری ویژه کنکور سال 95

فهرست مطالب

عناصر اولیه در ارتباط بصری................................................................................................ ...................8

تعریف ریاضی نقطه: ............................................................................................................................8

عناصر نقطه مانند در معماری: ................................................................................................ .................9

حالات روانی شکلها:...........................................................................................................................11

رنگمایه ( تونالیته یا سایه - روشن):................................................................................................ ..........13

ترکیب رنگها: ................................................................................................................................ ..15

رنگهای گرم و سرد: ...........................................................................................................................17

تضادهای رنگی ( کنتراست رنگی): ................................................................................................ ...........19

نسبتهای گوته: ................................................................................................................................19

ویژگیهای روانی رنگها:........................................................................................................................20

شکلها و رنگها:................................................................................................................................ .22

ترکیببندی ( کمپوزسیون 22..............................................................................................(Composition

طراز کردن و برجسته ساختن:................................................................................................ ...............23

انواع تعادل: ................................................................................................................................ ....24

تعادل متقارن: ................................................................................................................................ .24

تعادل نامتقارن:................................................................................................................................25

تعادل شعاعی یا مرکزی: ................................................................................................................27

عناصر اولیه در ارتباط بصری

هر تصویری از عناصر اولیه مرکب است. این عناصر عبارتند از: نقطه، خط، شکل، جهت، سایه – روشن، رنگ، بافت، بعـد،

مقیاس و حرکت.

انتخاب و ترکیب این عناصر بستگی به ساخت و نوع کار دارد.

نقطه:

ساده ترین، تجزیه ناپذیرترین و اولین عنصر است. نقطه همیشه به شکل دایره توپر نیست و هـر شـکلی مـیتوانـد داشـته

وباشد. نقطه ب دن یا شکل بودن آن نسبت به محدوده فضایی که در آن قرار دارد تعریف میشود. یک واحد سـاختمانی در

عکس هوایی شهر، یک نقطه است اما در مقیاس محله دیگر یک نقطه به حساب نیامده و یک شکل محسوب می . شود

نقطه مبین یک مکان در فضا است و چشم را شدیداً به خود جذب میکند. نقطه وسیله اندازهگذاری است. چند نقطـه در

یک کادر خاصیت اتصالی دارد. سبکی در نقاشی وجود دارد به نام (Pointilist) و پوینتیلیست که وسیله نقاشـی در آن

فقط نقطه است

 

تعریف ریاضی نقطه:

نقطه عنصر بدون بعد است. از نظر هنرهای بصری اولین اثر قلم روی کاغذ یا... نقطه است و شـکل و انـدازه آن متغیـر

است. نقطه انرژی کافی برای ارتباط بصری دارد. از نظر فلسفی فاقد بعد است و حالت ایستا، بدون جهت و مرکزی دارد.

در فرمشناسی نقطه میتواند مشخص کننده دو سر یک خط، تقاطع دو خط، برخورد گوشههای یـک سـطح یـا حجـم و

مرکز یک شکل یا یک محوطه باشد. نقطه در مرز محیط خود دارای تعادل و سکون است. عناصـر اطـراف را حـول خـود

سازماندهی میکند و محیط اطراف را تحت تسلط قرار میدهد. وقتی نقطه از مرکز دور میشود یک کشـش بصـری بـین

نقطه و محیطش به وجود می . آید

رنگهای گرم و سرد:

اصطلاح رنگ گرم و سرد به دمای رنگ مربوط میشود که حاصل تاثیر فیزیولوژیک رنگهاست. رنگهای گرم باعث افزایش

فشارخون، انقباض مردمک چشم، ایجاد انرژی و تحرك میشود و بالعکس رنگهای سرد.

رنگهای گرم اصلی زرد و قرمز هستند. رنگ سرد اصلی آبی است. در یک ترکیببندی رنگهای گرم در حال انبسـاط بـوده

نزدیکتر دیده میشوند. رنگهای سرد عمیق و آرام هستند و برای رنگ زمینه مناسبند. رنگ گرم در زمینه سرد از خلـوص

و تحرك بیشتری برخوردار است و بالعکس.

ترکیبات قرمز و زرد رنگهای گرم را تشکیل میدهد. میزان گرمای رنگها به ترتیب به صورت زیر است:

نارنجی زرد نارنجی نارنجی قرمز ? 18 مبانی نظری معماری

 

ترکیبات آبی و آبی سبز رنگهای سرد را تشکیل میدهد. آبی و فیـروزهای و آبـی روشـن رنگهـای سـردند کـه فیـروز های

سردترین رنگ است.

رنگهای خنثی:

رنگهای سفید، سیاه و انواع مختلف خاکستریها، رنگهای خنثی هستند که بار عاطفی زیادی نداشته و نه سرد و نه گرمند.

رنگهای مکمل:

ترکیب هر دو رنگ اصلی، رنگی را به وجود میآورد که مکمل رنگ اصلی سوم است.

آبی + قرمز = بنفش زرد

زرد + قرمز = نارنجی آبی

آبی + زرد = سبز قرمز

هر دو رنگ مکمل، اگر با نسبتهای مشخصی ترکیب شوند یک رنگ خنثی (خاکستری) به دست می . آید

رنگهای مکمل کنار هم خاصیت رنگی یکدیگر را تشدید میکنند. در دایره رنگ اتین، رنگهای مکمل روی یک قطـر قـرار

دارند.

نوع فایل:Pdf

سایز: 6.27mb

تعداد صفحه:137





:: موضوعات مرتبط: دانشگاهی , معاری , ,
:: برچسب‌ها: جزوه مبانی نظری معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد
ت : شنبه 23 دی 1396
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی